zakonczenie polowania chelmonski

Zakończenie polowania Chełmońskiego na aukcji w DESA Unicum

Mistrzowskie „Zakończenie polowania” Józefa Chełmońskiego na aukcji DESA Unicum

Ponad 90 prac wybitnych artystów z Polski i Europy trafi pod młotek 16 grudnia podczas drugiej grudniowej sesji aukcji „Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie”. Najdroższym obiektem w ofercie będzie „Zakończenie polowania” Józefa Chełmońskiego. Górna estymacja cenowa płótna jednego z najwybitniejszych polskich pejzażystów sięga 1,5 mln złotych. Obraz wystawiony został po raz pierwszy na głośnej wystawie w Zachęcie, która przeszła do historii za sprawą pocięcia „Szału” przez Władysława Podkowińskiego. DESA Unicum, największy dom aukcyjny w Polsce, zaprezentuje również znakomite obrazy Wlastimila Hofmana, Mojżesza Kislinga, Meli Muter, Jacka Malczewskiego, Adama Styki, Wojciecha i Jerzego Kossaków, Włodzimierza Terlikowskiego czy Władysława Bakałowicza. Aukcję poprzedzi wystawa, na której można obejrzeć licytowane prace.

Niezwykle realistyczne, a zarazem nastrojowe i oddające ducha epoki – „Zakończenie polowania” Józefa Chełmońskiego z 1894 roku łączy w sobie wszystkie najważniejsze cechy twórczości jednego z najznakomitszych polskich malarzy drugiej połowy XIX oraz początku XX stulecia. Obraz przedstawia grupę uczestników polowania z trofeami myśliwskimi leżącymi na śniegu. Fenomenalny graficzny realizm kompozycji bliski jest współczesnym fotografiom. Natomiast historycznym odniesieniem dla pracy mogą być portrety zbiorowe mieszczan holenderskich. To, co dziś zachwyca, współczesnym nie przypadło jednak do gustu. Krytycy ganili zbyt przesadny realizm Chełmońskiego oraz chłód i sztywność pracy, tak różne od wcześniejszych uznanych prac malarza, jak „Wiosna” czy „Wezbrane wody”.

Jedną z największych atrakcji nadchodzącej aukcji jest również wczesny „Pejzaż prowansalski” Mojżesza Kislinga z 1918 roku, który znajdował się w kolekcjach w Europie i Azji. Na obrazie z dobrze udokumentowaną proweniencją przeplatają się wpływy Cézanne’a i wczesnych prac Matisse’a. Silnie kontrastujące kolory czynią z pejzażu mozaikę barw, podkreślając jego dekoracyjny charakter. 16 grudnia DESA Unicum zaprezentuje również „Akt siedzący” („Nu assis”) namalowany przez Kislinga około 1930 roku.

École de Paris na grudniowej aukcji reprezentować będzie również Mela Muter, której twórczość cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem kolekcjonerów. Tym razem będą to aż trzy obiekty słynnej malarki. W tym unikatowa dwustronna praca „Mężczyzna na krześle. Wiejska droga” z lat 40. XX w. namalowana przez Muter na odwrociu kompozycji ukazującej „Wnętrze domu baskijskiego” z lat 1913‑1914. Płótno znajdowało się w zbiorach Bolesława i Liny Nawrockich. Następnie należało do Wojciecha Fibaka i trafiło na jedną z ekspozycji jego bogatej kolekcji dzieł sztuki.

Nie zabraknie również prac Jacka Malczewskiego, którego dzieła biją rekordy cenowe na tegorocznych aukcjach. Spośród trzech prezentowanych dzieł najwyżej wyceniana jest tajemnicza „Zatruta studnia” z 1907 roku. Górna estymacja cenowa obrazu przedstawiającego Marię Balową, wieloletnia kochankę i muzę Malczewskiego, wynosi 400 tys. złotych. Pod młotek trafi także aż pięć obrazów Wlastimila Hofmana, jednego z najwybitniejszych uczniów Jacka Malczewskiego. Najciekawszą z wystawianych prac polsko‑czeskiego symbolisty jest „Zaduma. Wędrowiec i anioł” z 1937 roku.

Uwagę przyciągają kompozycje Kazimierza Sichulskiego, Jana i Adama Styków, Włodzimierza Terlikowskiego, Henryka Epsteina, J. Konarskiego, Czesława Wasilewskiego, a także – w nawiązaniu do niedawnej aukcji monograficznej – dwa obrazy Wojciecha i Jerzego Kossaków.

Druga grudniowa sesja aukcji „Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie” przedstawia również bogaty, ekspercko wyselekcjonowany pod względem walorów artystycznych, wybór prac z niższą wyceną. Ich dolne estymacje cenowe wynoszą kilka - kilkanaście tysięcy złotych. Daje to możliwość inwestycji w sztukę szerokiemu gronu kolekcjonerów.

Aukcji towarzyszyć będzie wystawa w siedzibie DESA Unicum dostępna od 10 do 16 grudnia w godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i 11-16 (sobota). Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.


Komentarz jako:

Komentarz (0)