Poszukiwania.pl
Poszukiwania.pl
Friday, 19 Jan 2024 00:00 am
Poszukiwania.pl

Poszukiwania.pl

Naukowcy z Dartmouth College i Uniwersytetu w Cambridge uznali kamień na słynnym obrazie "Dyptyk Melun" z XV wieku za najwcześniejsze artystyczne przedstawienie prehistorycznego topora ręcznego. Odkrycie to pochodzi z analizy przeprowadzonej na obrazie Jeana Fouqueta, a wyniki zostały opublikowane w Cambridge Archaeological Journal.

Fragment dyptyku Meluna – fot. Saliko/Wikimedia Commons

 

"Dyptyk Melun", namalowany około 1452 roku na zamówienie Étienne Chevaliera, skarbnika króla Francji Karola VII, składa się z dwóch paneli przedstawiających "Étienne Chevalier ze św. Szczepanem" i "Dziewicę z Dzieciątkiem w otoczeniu aniołów". Naukowcy zidentyfikowali na lewym panelu obrazu przedstawienie topora aszelskiego, prehistorycznego narzędzia używanego przez naszych przodków do cięcia mięsa, drewna i kopania bulw.

Dr Steven Kangas, jeden z autorów badania, opowiada, że od dawna miał przeczucie co do prawdziwej natury kamienia na obrazie: "Zawsze siedziało to w mojej głowie jako coś, czym muszę się zająć w przyszłości". W 2021 roku, po seminarium na temat stanowiska Isimila w Tanzanii, gdzie znane są topory ręczne, Kangas zaczął współpracować z naukowcami z Uniwersytetu w Cambridge.

Topór aszelski z Egiptu. Na wystawie w Petrie Muzeum Archeologii Egipskiej w Londynie. Zdjęcie: Osama Shukir Muhammed Amin FRCP(Glasg) / Wikimedia Commons

 

Analizy przeprowadzone przez zespół obejmowały badanie kształtu, koloru i blizn na powierzchni kamienia na obrazie. Ustalono, że kształt kamienia jest podobny do innych toporów aszelskich z regionu, a różnorodność kolorów jest zgodna z charakterystykami toporów ręcznych. Badacze odkryli również średnio 33 blizny od płatków na powierzchni, zgodne z wynikami innych toporów tego rodzaju.

Obraz "Dyptyk Melun" jest uznawany za jedno z najważniejszych dzieł sztuki średniowiecznej we Francji. Jean Fouquet, autor dzieła, jest cenionym francuskim artystą przed renesansem. Obecnie obie połowy dyptyku są eksponowane oddzielnie - lewy panel znajduje się w Staatliche Museen w Berlinie, a prawy w Królewskim Muzeum Sztuk Pięknych w Antwerpii.

Zbliżenie kamiennego obiektu przedstawionego na obrazie Étienne Chevalier ze Św. Stefanem wraz z (b) surowymi współrzędnymi zarysu wykorzystanymi do analizy EFA oraz (c) współrzędnymi przekształconymi przez Prokrustesa dla pomalowanego obiektu z kamienia są pokazane wraz ze wszystkimi innymi artefaktami użytymi w EFA. Pokazano również topory aszelskie z La Noira (d) i Saint Acheul (e). Zwróć uwagę na ich kolorystykę i kształt zbliżony do obiektu namalowanego przez Fouqueta. Pokazano również reprezentację metody próbkowania kolorów (f), z miejscem próbkowania na osi pionowej i poziomej zaznaczonymi na żółto i ośmioma miejscami maksymalnego zróżnicowania kolorów w kolorze turkusowym. Zdjęcie dzięki uprzejmości Cambridge Archaeological Journal / CC BY-NC-ND 4.0 DEED

 

Odkrycie to rzuca nowe światło na społeczną historię prehistorycznych narzędzi i wskazuje, że topory ręczne były częścią życia ludzkości przez długi okres czasu, pozostając ważnym elementem naszej historii od epoki paleolitu po średniowiecze i dalej.

Artykuł  Cambridge Archaeological Journal . Kliknij tutaj, aby przeczytać .

 

Na podstawie: Medievalists.net